Sunday, December 19, 2010

Si kidal

Pernah seorang rakan menegur,
"Awak tangan kidal ke?"
"Aah, mana awak tau ni," Saya sedikit terkejut kerana baru sahaja diperkenalkan dengannya oleh roommate saya sebentar tadi.
"Tak, nampak awak buka locker, ambil hanger dan baju semua guna tangan kiri.." jawabnya.
Saya hanya tersengih.  Memang saya si kidal. Kidal yg tegar!!! Kerana saya sangat sukar menukar ke tangan kanan apabila saya memegang barang, menulis, bekerja malah ketika makan menggunakan sudu...Malah ketika sekolah rendah dulu saya tidak dapat menggunting dengan baik dan menggaris dengan lurus.  Bila aktiviti seni melibatkan guntingan(terutama anyaman), saya sangat frust sebabnya hasil seni saya pasti akan jadi paling buruk.

Orang melihat individu kidal ini sebagai istimewa.  Tapi saya pernah melihat diri sebagai orang yg seakan cacat,huhuhu. yelah segala-galanya bertentangan dengan orang biasa. Tapi itu masa zaman sek rendah.  Sekarang saya amat-amat menghargai tangan kidal saya ini.  Walaupun boleh dikatakan semua benda saya gunakan tangan kiri, tapi sekarang saya cuba utk menggunakan kedua-dua tangan. Dulu ketika menjadi relawan di Aceh, saya dan kawan pernah ditegur oleh anak-anak malah ustaz nya juga kerana kami menggunakan tangan kiri untuk menulis.  Kebetulan dalam kumpulan itu, ada lebih kurang 5 orang bertangan kidal. Kata mereka tak baik menggunakan tangan kiri kerana perbuatan dalam agama Islam banyak didahulukan dengan bahagian kanan.  

Sejak itu saya tingkatkan skill tangan kanan saya.  Tapi tidaklah berapa baik. Yang penting ketika makan pakai sudu, saya akan ingatkan diri sendiri, walaupun kadang-kadang terbabas juga.  Dah habis makan baru sedar, hehehe.Senang saya makan pakai tangan je. Sehingga ada anak murid saya yang menegur ketika menulis di papan putih.
"Kenapa cikgu tulis macam senget je?"
Saya terus tukar tangan kanan.  Tapi dikomen lagi olehnya.. 
"Yang tadi tu lagi cantik cikgu tulis.."
Saya tukar balik tangan kiri

Di ruangan ini saya ingin berkongsi fakta yg menarik mengenai tangan kidal

Definisi
Kidal bermaksud individu yang lebih cenderung menggunakan tangan kiri untuk. melakukan berbagai tugasan. 10 peratus dari 6.7 billion populasi di dunia ini adalah manusia yang kidal ( lefthanded ). Hubungan kidal dengan otak Secara amnya kidal juga bermaksud lebih menguasai otak di sebelah kanan. Ini adalah kerana otak kita berfungsi secara menyongsang iaitu otak sebelah kiri menguasai bahagian tubuh badan yg. di sebelah kanan dan otak sebelah kanan pula menguasai bahagian tubuh badan yg. di sebelah kiri. Otak sebelah kiri (cenderung menggunakan tangan kanan) menguasai kawalan pertuturan, bahasa, tulisan, lojik, matematik dan sains. Otak sebelah kanan (cenderung menggunakan tangan kiri) menguasai kawalan muzik, seni, kreativiti, tanggapan, emosi dan kebijaksanaan.Dengan penguasaan otak ini adalah dikatakan individu kidal lebih bijak dari segi kreativiti dan seni berbanding mereka yg. menggunakan tangan kanan.
brainorg


Hubungan kidal dengan otak
Secara amnya kidal  bermaksud lebih menguasai otak di sebelah kanan. Ini adalah kerana otak kita berfungsi secara menyongsang iaitu otak sebelah kiri menguasai bahagian tubuh badan yg. di sebelah kanan dan otak sebelah kanan pula menguasai bahagian tubuh badan yg. di sebelah kiri.
Otak sebelah kiri (cenderung menggunakan tangan kanan) menguasai kawalan pertuturan, bahasa, tulisan, lojik, matematik dan sains.
Otak sebelah kanan (cenderung menggunakan tangan kiri) menguasai kawalan muzik, seni, kreativiti, tanggapan, emosi dan kebijaksanaan.Dengan penguasaan otak ini adalah dikatakan individu kidal lebih bijak dari segi kreativiti dan seni berbanding mereka yg. menggunakan tangan kanan.

Fakta menarik
1. Individu kidal cenderung merasa cemas ataupun malu dengan apa yang ingin dilakukan atau dikatakan.
Kajian dari Abertay University Skotlandia menemukan bahwa orang kidal cenderung lebih setuju dengan pernyataan seperti : “Saya khautir membuat kesalahan.”
“Orang kidal cenderung lebih bimbang, sedangkan mereka yang memakai tangan kanan cenderung sedikit bergerak cepat. Pada orang kidal, bagian otak kanannya lebih dominan, dan inilah bagian yang sepertinya mengendalikan aspek negatif dari emosi. Mereka yang lebih banyak memakai tangan kanan, bagian otak kirinya lebih dominan,” jelas Dr Lynn Wright, yang menjalan kajian tersebut di Dundee, Skotlandia, 
percaya fenomena ini disebabkan adanya perbezaan bahagian otak antara orang kidal dan orang tangan kanan.

KELEBIHAN DAN KEKURANGAN
1. Kesukaran bagi individu kidal:
Menulis didalam buku tebal akan menyukarkan individu kidal semasa menulis di bahagian kiri mukasurat kanan buku.Tulisan yang bermula dari kiri ke kanan juga merupakan salah satu faktor individu kidal menulis dengan gaya/cara yang unik sedikit.
Penggunaan peralatan lain tangan kanan; Gunting, senjata api (machine gun, alatan memanah, dll ), komputer (tetikus), peralatan dapur, dan lain-lain.
Kerusi meja (kerusi kuliah) ; Penggunaan meja kerusi meja di dalam kelas dicipta khusus untuk orang tangan kanan. Maka, individu yang kidal perlu mengiringkan sedikit badan sewaktu menulis agar tangan kidal dapat memanfaatkan setiap ruang meja yang ada.(ye memang betul.. masa kat matrik dl, ada gk jumpa kerusi tuk kidal tapi kat main campus, langsung takde)
Individu kidal dipercayai mempunyai kelemahan dalam aspek:
* Pengurusan
* Kesihatan
* Pendidikan
* Kerjarumah/surirumah
* Pelajar
2. Kelebihan bagi individu kidal:
Tulisan Arab:
Menulis dalam tulisan jawi/arab lebih senang berbanding tulisan biasa.(ini memang saya akui)
Kreativiti:
· Individu kidal menggunakan otak sebelah kanan yang menguasai kawalan muzik, seni, kreativiti, tanggapan, emosi dan kebijaksanaan.
Kamera :
· Bentuk kamera SLR yang memerlukan kedua-dua belah tangan sedikit menyenangkan individu kidal. Tangan kidal/kiri akan digunakan untuk memegang lensa dan menyokong berat kamera tersebut. Oleh itu, mereka lebih cepat mengubah fokus kamera dan kamera dapat disokong dengan mudah.
“Adaptability:
· Because their world is dominated by right-handed products, lefties are much more easily adaptable to right-handed tools and utensils than righties are to left-handed products. This can be helpful if a lefty breaks his dominant arm and is temporarily unable to use it.”
Peperangan :
· Sewaktu peperangan zaman lampau,apabila dua individu bertemu,mereka akan saling memegang tangan kanan antara satu sama lain. Ini akan menunjukkan mereka tidak membawa senjata. Individu kidal sahaja yang dapat mengambil kesempatan memegang pedang di belakangnya.
· Kebanyakan pahlawan kidal terpaksa berlatih pedang dengan pahlawan tangan kanan. Oleh itu, mereka bersedia bertempur dengan pahlawan tangan kanan manakala majoriti pahlawan tangan kanan tiada persediaan menentang pahlawan kidal.
Individu kidal dipercayai mempunyai kelebihan dalam aspek:
Teknologi Maklumat, Seni, Sukan dan banyak lagi.  Antara individu yg kidal ialah:
 Bill Gates,Saidina Umar Al-Khattab,Julius Caesar,Alexander the Great,Napoleon Bonaparte dan Isterinya,Leonardo Da Vinci, Mawi, Angelina Jolie, Oprah Winfrey,Amitabh Bachchan,Tom Cruise,Charlie Chaplin,Nicole Kidman,Marilyn Monroe,Angelina Jolie,Keanu Reeves,Lieonel Messi,Rafael Nadal,John McEnro,Lin Dan,Valentino Rossi

Rumusan
1. Secara kasarnya sekitar 10-15% drp. penduduk dunia adalah kidal.
2. Orang kidal tidak semestinya mempunyai kedua ibubapa yg juga kidal.(saya dan kakngah adalah kidal, juga beberapa orang sepupu juga kidal namun ibu bapa tidak kidal)
3. Menurut kajian tidak ada sesiapapun yg. dpt. mendefinasikan mengapa sesetengah individu itu dilahirkan kidal. Tidak ada gen yg. mengaitkan orang kidal dpt. dikenalpasti, tetapi ianya mempunyai kaitan didalam sesebuah keluarga.
4. Leonardo da Vinci menulis kesemua data peribadinya dari kanan ke kiri (seperti penulisan jawi) sehinggakan sesiapa yg. ingin membacanya terpaksa menggunakan cermin utk. menterjemahkan mesej-mesejnya.
5. Hari istimewa utk. orang kidal adalah Hari Kidal Sedunia yg. disambut pada 13 Ogos setiap tahun.(ni budaya orang barat-tak perlu ikut..huhu)
6. Lebih ramai lelaki yang kidal berbanding perempuan
7. Individu Kidal, Individu Elastik
Disebabkan individu kidal terpaksa menggunakan pelbagai barangan untuk orang biasa (tangan kanan), mereka terpaksa menyesuaikan diri dalam semua keadaan agar dapat menggunakan sesuatu kemudahan seperti orang bertangan kanan. Akhirnya, mereka dapat menyesuaikan diri dalam semua kerja walaupun dengan gaya kerja yang sedikit berbeza. Dan disebabkan itu juga menjadi faktor orang kidal hidup 9 tahun lebih pendek dari orang dengan tangan kanan secara puratanya.

Orang kidal pintar?
Memang ramai individu kidal yang tersohor tetapi kepintaran mereka bukan kerana kidal tetapi kerana mereka menggunakan 80%-90% otak. 

-Alhamdulillah saya bersyukur atas apa yg Allah bagi pada saya
-sekadar info, semoga bermanfaat-

No comments:

Post a Comment