Sunday, December 12, 2010

bacalah...

salam...
Memandangkan masih dalam cuti sekolah, sy mula membelek-belek novel2 yg terkumpul di rak.  Terpandang buku-buku Faisal Tehrani,baru sy terfikir, sudah lama saya tidak menelaah karya-karya beliau.Walaupun selalu membaca entry di blog tehranifaisal.blogspots.com,tetapi saya lebih gemarkan bacaan yg maujud. Duduk sambil membelek-belek novel saya berfikir sudah agak lama saya tidak membaca novel.  Beban kerja di sekolah sangat-sangat mengambil separuh dari 24 jam waktu saya dalam sehari.  Tapi itu bukan alasan kan.. ilmu patut dicari setiap hari.

Saya adalah penggemar novel.  Bagi saya, membaca memberi ruang untuk saya masuk ke ruang hidup org lain 'a chance to escape to a diff world'. Dulu sy membaca novel-novel cinta..Tapi makin baca makin rasa tak kena dengan jiwa. Jalan cerita yg stereotaip dan adakalanya sangat mengkhayalkan,sedangkan ilmu yang nak disampaikan terlalu sedikit. Tak saya nafikan masih ada jg penulis yg bagus seperti Ramlee Awang Mursyid,Zaid Akhtar dan lain-lain.  Namun novel-novel yg banyak di pasaran sekarang nampaknya hanya sekadar cerita cinta. 

Bosan  dan frust,saya mula berhenti mencari novel.  Sehinggalah seorang kawan serumah (ketika di Gombak dulu)mengesyorkan sy membaca novel 1515 karya Faisal Tehrani.  Saya cuba menelaah.. Memang sangat kena pada jiwa krn saya suka sejarah.  Sejak itu saya dan kawan mula mencari karya-karya Faisal Tehrani..
Ini yg saya cari dan inginkan.  Dalam keadaan tekanan kerja ketika itu, alhamdullillah saya jumpa sesuatu yg saya suka.



Antara buku-buku FT yg ada dalam koleksi

 Dari seorang kawan yg bekerja di syarikat penerbitan buku.Dia yg tolong minta signature FT. 
Terima kasih kawan...

Bagi saya, karya Faisal Tehrani sgt bagus kerana bukan sekadar cerita, tetapi hujah dan disokong dengan dalil yg sahih sangat mengesankan...Ia amat bermanfaat krn banyak ayat-ayat AlQuran dan hadith yg terkandung.  Membaca karya FT sebagai satu pakej di mana kita bukan shj dpt menghayati jalan cerita yg menarik,bahkan ilmu agama juga seiring dapat kita perolehi..Bg sesetengah individu, isu dan topik karya beliau mungkin agak berat, namun bg sy, sampai bila kita hanya mahu membaca yg ringan-ringan tanpa mahu mencabar diri dengan isu yg berat.. saya tidak mahu duduk di takuk yg lama.Bukan nak mengangkat atau terlalu memuji fav writer sy, tapi inilah kenyataannya. Lagipun apa guna sy mengampu FT, Dia pun tak kenal sy,hehehe. Hanya sekali shj sy pernah bertemu dgn FT. Itupun kebetulan kami satu flight ke destinasi yg sama.

Jadi siapa shj fav writer kita, biarlah bahan bacaan itu berguna dan membantu. Yg paling penting tabiat membaca perlu sangat-sangat kita amalkan bersama...

Buku yg saya jumpa ketika di NAD dulu.Buku kenangan...

< hoca..jgn pernah putus dari rahmat Tuhan~kekasih sam po bo~>

No comments:

Post a Comment