Sunday, December 12, 2010

Can you speak English?

Bolehkah anda berbahasa atau berkomunikasi dalam Bahasa Inggeris?  Sebenarnya isu ini ada saya bincangkan bersama seorang kawan rapat beberapa minggu yg lalu.  Kami merupakan graduan dari universiti tempatan yg menggunakan English & Bahasa Arab sebagai medium utama dalam komunikasi.  Pergilah ke mana-mana di dalam universiti, pasti anda tidak akan lari dari bercakap dalam English .Pada masa tersebut, kemampuan saya bercakap dalam English adalah medium.  Saya berusaha untuk memperbaiki English saya dan hasilnya saya dapat berkomunikasi dengan baik ketika bekerja sebagai Research Assistant di PJ dulu.Dalam masa 4 bulan bekerja saya dapat naik pangkat dengan cepat.  Alasan bos ketika itu kerana kemahiran komunikasi yg saya tunjukkan dalam setiap projek.

Namun itu dulu...sekarang saya jarang menggunakan bahasa Inggeris memandangkan saya bekerja di lingkungan yg menggunakan Bahasa sebagai medium utama. Dan saya sendiri mengajar Bahasa Melayu. Bahkan mengajar murid-murid yg agak lambat membaca dan menulis, lalu bagaimana saya nak mengasah bahasa Inggeris saya..

Keadaan ini saya sedari ketika cuba bercakap English dengan seorang guru BI di sekolah.English saya sangat buruk!Dan apabila saya  bertanya pada kawan yg juga berada dalam lingkup kerjaya yg sama, dia juga merasa sedemikian.  Sayangnya....tapi salah kami jg,  apa jua bahasa kalau tidak digunakan, pasti jd seperti parang yg tumpul, perlu diasah banyak kali baru jadi tajam.Saya tekad nak baiki Bahasa Inggeris saya.  Insya Allah saya kena mula dari sekarang.


 
Tapi English saya bukan seburuk ini...huhuhu

Penggunaan Bahasa Inggeris di sekolah-sekolah pada masa kini sudah dipertingkatkan.  Cuma penerimaan murid dan guru berbeza-beza.  Mungkin sekolah-sekolah di bandar menggunakan sepenuhnya kesempatan ini. Namun ia agak berbeza dengan murid-murid di pinggir bandar atau pedalaman. Kekangan dari  pelbagai aspek dan kemudahan kadang-kadang menyekat anak-anak di area ini untuk mendalami Bahasa Inggeris.  Ditambah dengan sosio ekonomi mereka yg tidak memberi galakan untuk mereka menambah minat terhadap Bahasa Inggeris, kadang-kadang isu ini seperti dipandang sepi. Namun tak dinafikan kesedaran tentang pentingnya Bahasa Inggeris telah meningkat dari tahun ke tahun.  Tahniah buat cikgu-cikgu di kawasan pinggir bandar atau pedalaman. Kementerian Pelajaran juga sudahpun menggantikan PPSMI dengan MBMMBI.  Saya sendiri terlibat dalam kursus Memartabatkan Bahasa Malaysia pada awal tahun ini.  Apa-apa pun bagi saya, bagaimana pentingnya bahasa ibunda, begitulah  juga pentingnya kita mempelajari bahasa-bahasa lain (terutamanya Bahasa Inggeris).  Untuk bersaing di mata dunia, kita perlu lengkap dengan senjata yg berguna.  Dan salah satunya adalah Bahasa Inggeris tanpa melupakan bahasa ibunda kita, Bahasa Melayu!

No comments:

Post a Comment