Friday, December 24, 2010

bersyukurlah...

Hari ini saya berpuasa bersama emak.  Tahun ni saya agak jarang dapat berpuasa sunat.  Bukan tidak mahu tetapi dgn kerja yg bertimbun-timbun dan suara yg menjadi modal dalam pekerjaan,(saya bukan penyanyi, jgn salah faham,hu3) adalah sukar tuk saya berpuasa. Tekak menjadi cepat kering sejak mengajar murid Tahun 1. Mengajar mereka pitching suara selalu kena tinggi.  Kalau tak, alamat mereka boleh berkhayal sampai tembus dinding kelas. Namun menjerit-jerit di dalam kelas bukanlah cara saya, cuma suara perlu terang dan kuat agar dapat menarik perhatian. Maka tidaklah dapat saya selalu mengerjakan puasa Isnin dan Khamis.Insyaallah azam tahun 1432H ni saya akan cuba..
Minggu ini saya disuruh membasuh kereta oleh mentor iaitu abah, hu3.Malas tapi siapa lagi yg nak disuruh..

Saya kebelakangan ini banyak  menghadapi masalah dan dugaan hidup.Memanglah, hidup manusia mana yg tiada dilanda masalah kan..Perkara sebegini buat saya terfikir adakah saya kurang bersyukur atas nikmat kurniaan Allah?  Mungkin juga saya lalai dalam ibadah. Mungkin inilah caranya Allah mahu mengajar saya, mengingatkan saya bahawa sesungguhnya Allah itu Maha Besar, Maha Kaya, Maha Mengetahui setiap sesuatu...Saya jadi insaf..

"Sesungguhnya Kami (Allah) telah menempatkan kamu sekelian di muka bumi dan Kami adakan bagimu di muka bumi (sumber/jalan) penghidupan. (Tetapi) amat sedikitlah kamu bersyukur" (Al-Araf:10).

Saya sedar saya banyak mengeluh dan kurang bersyukur.  Saya tidak mahu menjadi golongan seperti yg disebut dalam ayat Allah di atas.  Semoga saya jd orang yg lebih bersyukur sekarang dan akan datang, insyaAllah.
Siap akhirnya..Amacam boleh buka kedai tak,hu3.Punyalah berkilat tapi abah merangkap mentor kata tak bersih kat area kusyen coz saya lupa vacuum.  Ala bolehla kan kat dalam mana orang nampak..

Minggu ini banyak juga hal yg perlu diuruskan.  Yang pertama saya ke hospital ditemani emak. Ini merupakan temujanji yg pertama . Sakit apa? Sebenarnya sakit bukanlah serius namun tidak berkurangan ataupun hilang.  Dah banyak klinik saya rujuk, akhirnya dr di klinik Senawang mengesyorkan saya ke Hospital Besar.  Saya pergi dengan kereta tapi kena pula berjalan kaki untuk ke naik ke hospital.  Mujur ada bus chatter yg menunggu.  Rupanya bas memang sedia untuk pelawat hospital kerana parkir kereta orang awam berada di bahagian bawah.  Kalau gunung tu,kira di kaki gununglah,hu3.  Alhamdulillah saya pun naik bersama mak dengan rasa senang hati.  Saya terus beratur dan ambil nombor lalu ke tingkat 2.  Namun lain pula yg saya jangkakan.  Saya fikir mungkin seorang dua sahaja yang bertemu janji hari itu, rupanya ramai...Dari nombor 1,akhirnya nombor yg dipanggil sudah random. Hati mula panas.  Yela kalau baik begini, lebih baik datang lambat. Akhirnya setelah 2 jam menunggu, barulah nombor saya dipanggil.  Kesian mak kena tunggu lama. Biasalah hospital kerajaan..sabar jelah. Lagipun saya juga salah seorang kakitangan kerajaan,terima sahajalah keadaan ini.

Dalam pada itu, saya dapat perkhabaran dari house-mate,rumah kami bocor pula.  Dia mahu berpindah ke rumah lain.  Hmm saya ikutkan je. Walaupun dalam hati saya malas nak angkat barang lagi, tapi apa boleh saya buat, kawan dahpun jumpa rumah sewa yg baru. Tak kisahlah...

Minggu ini juga saya menguruskan hal pinjaman pelajaran saya dulu.  Rimas dengan hutang, saya mahu mengeluarkan KWSP untuk melangsaikan hutang itu.  Walaupun tak sepenuhnya saya harap ia dapatlah mengurangkan jumlah pinjaman tersebut. Naik komuter, saya jadi rindu dengan kehidupan yg dulu, zaman saya terkejar-terkejar tren dari stesen Putra Gombak ke stesen yg terakhir iaitu Klana Jaya.  Juga terkejar-kejar bas untuk ke ofis. Zaman itu pentingkan diri. Himpit-menghimpit, langgar atau menolak orang sahaja kerja saya(rasa bukan saya seorang kot, hu3) Janji saya dapat naik bas.Sampai di KL Sentral, hati jadi sayu.  Inilah tempat saya singgah untuk solat Asar dan Maghrib tiap-tiap hari.Perjalanan dari KJ ke Gombak memakan masa hampir 45 minit. Bayangkan waktu tamat kerja jam 6, saya perlu berlari turun ke bawah utk dapatkan bas. Kadang2 terlepas juga.  Saya tawakal untuk solat Asar.  Kadang2 hampir jam tujuh sampai di stesen KJ, kena berebut pula dengan muslimin yg jg mahu bersolat.  Ruang solat hanya satu.  Setiap hari, hati berdoa semoga Allah mudahkan solat Asar dan Maghrib saya. Saya tidak dibenarkan solat dalam waktu kerja kecuali solat zuhur.Selalu juga saya pulang lewat dan pernah mencecah jam 11mlm. Kawan-kawan serumah sedia menunggu dalam risau.Kerja dengan orang cina waktu itu memang mencabar.  Dalam fikiran mereka kerja duit, duit kerja, mana ada solat. Tapi saya tabahkan hati. Saya yakin ada rezeki lain yg menanti. Akhirnya Allah mendengar doa saya dan berakhir juga zaman itu, alhamdulillah..

This coach is only for ladies.Mana-mana lelaki yg naik coach ni sure kena keluar. Perkhidmatan yg bagus!

KL Sentral-Tempat ini juga yg paling setia kerana di sini saya dan kawan-kawan berkumpul.  Tempat ini juga saya dan rakan akan bertemu untuk plan kami. Tapi plan kami tu sangatlah rahsia, hu3 sampailah sekarang. Saya amat bersyukur kerana tidak lagi menempuh waktu seperti masa yang dulu. Betullah orang kata, yang pahit akan manis juga akhirnya.  Zaman itu saya rasa payah,tapi sekarang ia menjadi pengalaman manis bergula.

Minggu depan, ada mesyuarat di sekolah yg pertama untuk sesi persekolahan 2011.  Pada hari itu juga kami akan dapat tugasan untuk 2011. Apalah jawatan yg saya dapat nanti.Insyaallah, saya terima apa sahaja tugasan walaupun saya akui ada tugasan yg tak 100% saya buat tahun lepas memandangkan banyak jawatan,.Macam gila kuasa pula bunyinya,hu3.  Maaf jika entry ini hanya mengimbau kenangan lama...Namun saya sekadar berkongsi, semoga bermanfaat..

No comments:

Post a Comment