Saturday, January 8, 2011

berubahlah wahai diri..

salam...
SANGAT SIBUK. Dua perkataan ni shj yg boleh saya rumuskan utk kehidupan saya minggu ini. Banyak kerja hingga seakan-akan tidak cukup 24 jam sehari..


2 hari sebelum sekolah dibuka.Bertugas agihkan buku teks.

 
Sibuk betuk mereka ni. 

Umum mengetahui minggu ini bermulalah sesi persekolahan 2011.  Bukan murid-murid dan parents shj yg sibuk, guru-guru juga sibuk membuat persiapan sebelum sekolah dibuka.  Termasuklah saya, ditambah dengan pelbagai jawatan tahun ni(rasa mcm dhsenget je bahu saya ni), jadi saya kuatkan semangat walaupun semangat tak datang2 sehingga waktu kecederaan(pagi Isnin). KERJA!KERJA!KERJA!.

Permulaan tahun ini dibuka dengan tugasan saya sebagai guru bertugas.Waduh,biar benar nih..Momentum terus turun. 'Hantar murid sakit, sapu ubat luka mana yg degil2 berlari sampai jatuh berdarah, incharge perhimpunan setiap pagi,atau tulis report bertugas'. Tugas-tugas ni semua saya tak kisah langsung nakbuat.Tapi ada satu yg paling sy tak gemar. Apa dia? Ya betul,jaga pagar!!Menjadi patung &berdiri tegak di tepi pagar sekolah mmg sangat menyampah. Sebab apa?

1)  Saya mengalami allergy, kenderaan masuk dan keluar membawa sekali asap sampai boleh jd bedak simplysiti kt muka.  Hasilnya saya selesema teruk.
2) Guard sekolah (makcik) yg tak berapa pandai lintaskan budak sangat menakutkan.  Mingguni shj 2kali dia
hampir dillanggar kereta disebabkan berdiri di tengah2 jalan. Sy nak cadangkan pd  GB suruh dia masuk
kelas Tahun 1 time subjek PKJR (Pend. Keselamatan Jalan Raya).Masalahnya dia tak nak pakai uniform putih masa nak lintaskan murid.  Bila ditanya kenapa tak pakai. "Malu,"jawabnya.  Saya balas balik "Bukan semua dapat chance pakai uniform tu.Akak kira bertuah tau." Dia sengih panjang. Oklah kan, ala-ala doktor
tu, hu3.
Apa pun saya cuba lakukan yg terbaik mingguni.  Dengan murid Pra Sek yang berguling-guling menangis depan kelas, dan yg paling dashyat, makhluk Allah yg paling digeruni oleh cikgu-cikgu telah dtg memantau seawal hari pertama sekolah. Sengaja saya menegur NAZIR SEKOLAH yg datang tu,kira berbahasalah dan dengan harapan dia tak observe saya, hu3.Alhamdulillah,dia tak masuk kelas saya.

Tahun baru pasti ceritanya berbeza...
Murid pemulihan saya bertambah dan akhirnya berkurang setelah 2 orang berpindah sekolah.  Namun yg baru ni sedikit masalah krn dia anak kepada seorang staff sekolah .  Anaknya memang lemah, namun ibunya terlalu berharap agar saya dapat pulihkan anaknya.Saya respon "Kak, saya hanya cuba tolong  mana yg mampu. Saya bukan Tuhan.Yang penting akak sendiri kena tolong anak akak &doakan dia". Yg ini mmg jd pengajaran berguna. Esok-esok kalau dah kawin & punya anak sendiri, eloklah kita pantau dan didik mereka betul-betul. Kerja mendidik bukan bermula di sekolah tp dari rumah...

Ada satu lg pengajaran yg saya dapat minggu ni. Kebiasaan saya akan parkir kereta yang kebetulan berhadapan dengan rumah seorang anak murid saya.  Murid ni saya akan tumpangkan menaiki kereta kalau hari hujan. Tapi sikap maknya yang tak pernah membalas bila saya tegur kadang-kadang menimbulkan rasa tak puas hati dlm diri. Saya selalu mengomel dalam hati bila berdepan dengan mak murid ini yg seakan-akan buat -buat tak nampak bila saya hampiri kereta.  Dengan tuala yang diletakkan di bahagian kiri bahu, dia akan cepat-cepat memusing badan dan masuk ke dalam rumah.
Namun hari itu Allah nak tunjukkan sesuatu.  Kerana bertugas,saya keluar awal.Saya turun ke parkir kereta jam 6.45pg. Saya lihat anak murid itu dh bersedia dengan basikalnya.  Saya senyum dan seperti dijangka maknya akan pusing badan.  Ditakdirkan tuala yg biasa ada di bahunya itu tiba-tiba jatuh. Dan...
Saya sangat terkejut.Dia cepat-cepat tarik tuala itu dan masuk.  Masya Allah .baru saya tahu kenapa, baru saya sedar.  Jahatnya saya ni selalu kutuk-kutuk mak budak ni dalam hati. Di separuh jalan saya nampak murid saya sedang berbasikal bersama kawan-kawannya sambil ketawa riang. Sepanjang jalan saya berfikir. Menyesal..Hari itu ketika jaga pagar,asap kereta semacam bayu lembut yang lalu menyapu pipi.. 
Saya diajar untuk faham dengan tindakan mak murid itu.  Saya diajar tanpa sepatah kata darinya.  Saya diajar dengan hanya melihat tangan kudungnya...
Nampaknya, saya belum lagi berubah, berubah untuk lebih memahami orang lain...Terima kasih Allah kerana ajarkan saya..


2 comments:

  1. Bukan stakat mengajar dalam kelas je, malah kene memikul tugasan lain... teruskan usaha murni anda Cikgu,, Gambate!

    ReplyDelete
  2. tq...wlupun byk cabarannya jd cikgu ni, tp nila kerja yg plg kena dgn jiwa

    ReplyDelete