Sunday, January 23, 2011

teruskan asa...

   "Membiarkan orang lain sahaja yang bermotivasi dalam memperolehi pahala bukanlah sifat orang
beriman. Jangan biarkan kata-kata negatif orang terhadap sesuatu yang baik untuk akhirat anda,    
              membantutkan semangat. Jadikan ia pendorong dan motivasi..."

Kata-kata ini saya dapat dari blog "Mutiara Hati'.  Bila dibaca memang terkesan di hati saya.  Hidup kita yang sememangnya tak putus dengan masalah, kritikan, sindiran, dengki hati manusia atau bermacam-macam yang menduga sangat-sangat menjatuhkan semangat.Kadang-kala baru sahaja menggali semangat baru, tanpa diduga ada lagi perkara-perkara yang datang menguji.


hidup penuh dengan warna-warni

Hakikatnya, hidup memang penuh dengan masalah. Lebih-lebih lagi pekerjaan sehari-hari yang melibatkan hubungan sesama manusia. Terlalu banyak karenah dan terlalu banyak ragam.  Memang betullah seperti yang dikata,mustahil nak memuaskan hati semua pihak.  Sebagai manusia, mana mampu kita mengawal hati dan fikiran orang lain agar sama dengan fikiran kita.

Sebagai manusia, saya terima semua ini dan perlu terus-menerus bersabar andai diuji dengan dugaan demi dugaan. Setiap sesuatu ketentuan perlu dihadapi dengan waras, bijak, tenang, serta berserah tanpa kompromi atau bersyarat kepada Allah SWT.

Hanya dengan cara ini, saya atau  kita semua akan kembali kepada Allah dan berdoa.Sehebat mana ujian yang dihadapi hendaklah kita  reda, bersyukur dan bertawakal kepada-Nya. Giatkan usaha dan berdoa supaya Allah memberikan petunjuk dan mengurniakan keadaan lebih baik daripada sebelum ini.
“Dan sesungguhnya kami akan berikan cubaan kepada kamu dengan sedikit ketakutan, kelaparan, kekurangan harta, jiwa dan buah-buahan. Dan berikanlah berita gembira kepada orang yang sabar iaitu orang yang apabila ditimpa musibah mereka mengucapkan, Innalillahi Wainna Ilaihi Rajiun, maka itulah mendapat berkat dan rahmat daripada Tuhannya dan mereka itulah orang yang mendapat petunjuk.” (Surah al-Baqarah, ayat 155-157).
Untuk itu, semoga saya dan kita semua tidak mudah mengeluh apabila berdepan dugaan hingga mudah syaitan menusuk jarum kebencian terhadap takdir Allah SWT. Kita menjadi lupa kepada Allah serta lupa kekuasaan dan pembalasan-Nya. 

Teruskan asa dan harapan.Jangan.pernah putus dari rahmat Tuhan...
"Dan Tuhanmu berfirman: Berdoalah kamu kepadaKu, nescaya akan Aku perkenankan bagimu. (Surah Gafir: Ayat 60)"

4 comments:

  1. thanks kak fiza.owh, saya amat perlukan post seperti ini sekarang!=)

    ReplyDelete
  2. hu3 sama...
    ada org kata,

    it's not wh happens to u,
    but it's wh u do about it...
    it's not hw low u fall,
    but hw high u bounce back...

    ReplyDelete
  3. ,=====,o00o Ponn..Ponn.Ponn..
    //__l_l_,\____\,__
    l_---\_l__l---[]lllllll[]
    _(o)_)__(o)_)--o-)_)___
    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    Selamat Tahun Baru Dengan Azam Baru
    http://firestartingautomobil.blogspot.com/
    http://bukandoktorveterinar.blogspot.com/
    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    "Dan, Ingatlah... hanya dengan mengingati Allah... hati akan menjadi tenang."

    CUKUPLAH ALLAH SEBAGAI WAKILKU ATAS SEGALA URUSAN. TIADA DAYA UPAYA DAKU MELAINKAN DENGAN KEKUASAAN ALLAH YANG MAHA AGUNG, YANG TIADA TUHAN YANG DISEMBAH MELAINKAN ALLAH SEMATA-MATA. MAHA SUCI ALLAH, SEGALA PUJI BAGI ALLAH, TIADA TUHAN YANG DISEMBAH MELAINKAN ALLAH DAN ALLAH MAHA BESAR.

    ReplyDelete
  4. afzainizam:
    tq...sgt bermanfaat..
    ada tips cana nk ubati penyakit fobia kucing?hu3

    ReplyDelete